DSC08149

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης οργανώνει προγράμματα για σχολεία με εκπαιδευτικούς περιπάτους στην Πλάκα. Μέσα από παιχνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο οι μαθητές ξεναγούνται σε αξιοθέατα και μνημεία της Πλάκας μαθαίνοντας την ιστορία της πιο αρχαίας γειτονιάς με έναν ευχάριστο τρόπο. Μπορείτε να επιλέξετε τον εκπαιδευτικό περίπατο που ταιριάζει στην ηλικία των παιδιών, στην ιστορία που διδάσκονται και στα προγράμματα βιωματικών δράσεων που δουλεύουν.

 

Η Απελευθέρωση της Αθήνας

Ο περίπατός μας ξεκινά από τον Ναό του Αγίου Νικολάου του Ραγκαβά, όπου μαθαίνουμε για την καμπάνα που σήμανε πρώτη την απελευθέρωση της Αθήνας από τον Οθωμανικό ζυγό, αλλά και το τέλος της Γερμανικής Κατοχής στις 12 Οκτωβρίου του 1944. Στη συνέχεια ανηφορίζουμε στην περιοχή κάτω από την Ακρόπολη και στο μικρό πάρκο φτιάχνουμε μια δική μας ιστορία μαζί με τα παιδιά, αφού αφηγηθούμε το πώς κατέβηκε η Γερμανική σημαία στη διάρκεια της Κατοχής από τον Ιερό Βράχο.

Από το Μνημείο του Λυσικράτη στα Αναφιώτικα

Περπατάμε στην οδό Τριπόδων και μαθαίνουμε για την ιστορία του αρχαιότερου δρόμου στον κόσμο. Γνωρίζουμε το Μνημείο του Λυσικράτη και την Ιστορία του. Ανακαλύπτουμε τι σήμαινε το Θέατρο για τους Αρχαίους  Αθηναίους και μετά, μπαίνοντας στη μηχανή του χρόνου φτάνουμε σε ένα μοναστήρι που δεν υπάρχει πια αλλά συνδέθηκε στενά με την ιστορία της Αθήνας. Από εκεί ξεκινά ένας περίπατος στα Αναφιώτικα και το ταξίδι μας στην ιστορία μας οδηγεί στην εποχή του Όθωνα.

Λογοτεχνικός περίπατος στην Πλάκα

16 Απρίλη 1934. Κυδαθηναίων 9. Καινούργιο σπίτι. Το δωμάτιό μου δεν το έχω συνηθίσει ακόμη απέναντι στο τραπέζι που εργάζομαι, τα μανταλωμένα παραθυρόφυλλα αφήνουν μια στενή στήλη φωτός που μου καίει τα μάτια μόλις σηκώσω το κεφάλι από τα χαρτιά μου. Είμαι εδώ δυο μήνες και τέσσερις μέρες σπαταλημένους…» Γιώργος Σεφέρης

Στην Πλάκα έζησαν και δημιούργησαν σημαντικοί λογοτέχνες και ποιητές. Στον εκπαιδευτικό αυτό περίπατο θα ακολουθήσουμε τα ίχνη ποιητών και πεζογράφων που έζησαν για μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα και δημιούργησαν στην καρδιά της Αθήνας, αποτυπώνοντας στιγμές της ιστορίας της και μεταφέροντάς μας εικόνες από πολλές και διαφορετικές εποχές.

Θα ξεκινήσουμε από την οδό Τριπόδων -έναν δρόμο με ιστορία 25 αιώνων- που τον αναφέρει ο Παυσανίας, στο «Ελλάδος Περιήγησις»: «Έστι δε οδός από του πρυτανείου καλουμένη Τρίποδες∙ αφ’ ου καλούσι το χωρίον, ναοί όσον ες τούτο μεγάλοι και σφισιν εφεστήκασι τρίποδες, χαλκοί»

Θα ακολουθήσουμε τα χνάρια ποιητών, όπως ο Λόρδος Βύρωνας, που έζησε για αρκετούς μήνες στην περιοχή και δημιούργησε μερικά από τα γνωστότερα έργα του, μαθαίνοντας πως ο ρομαντισμός επηρέασε τη στάση πολλών καλλιτεχνών της εποχής του.

Θα περπατήσουμε ως τα σπίτια όπου έζησαν ο Δροσίνης, ο Σεφέρης, ο Παλαμάς, ο Ραγκαβής… Θα δούμε όμως και πως αποτυπώθηκε η εικόνα της πόλης στη λογοτεχνία.

Ρωμαϊκή Αθήνα

Ο περίπατός μας θα μας οδηγήσει στην Πύλη του Αδριανού, στα Ρωμαϊκά Λουτρά, του Ζαππείου κι από εκεί θα περπατήσουμε ως τη Ρωμαϊκή Αγορά, τους Αέρηδες και τη Βιβλιοθήκη του Αδριανού, ανακαλύπτοντας τι είναι αυτό που γοήτευσε τους Ρωμαίους και τους οδήγησε να κάνουν τόσα έργα και να αφήσουν σημαντικά μνημεία που θαυμάζουμε ακόμη και σήμερα.

Ο Λόρδος Βύρωνας και ο Έλγιν

Ο περίπατός μας ξεκινά από το άγαλμα του Λόρδου Βύρωνα που βρίσκεται στο Ζάππειο και στη συνέχεια επισκεπτόμαστε το Μνημείο του Λυσικράτη. Μαθαίνουμε για τη σχέση του Λόρδου Βύρωνα με τον χώρο, για τη διαμάχη του με τον Έλγιν και το ποίημα «Η κατάρα της Αθηνάς», αλλά και για τα όσα έκανε για την Ελλάδα. Τέλος μαθαίνουμε ποια ήταν η σχέση του με την πιο διάσημη ιστορία τρόμου όλων των εποχών.

Οι Αέρηδες και οι Δερβίσηδες

Στον περίπατό μας στους δρόμους της Πλάκας μαθαίνουμε ποιο είναι το παλιότερο σπίτι της Αθήνας, γνωρίζουμε τα Λουτρά των Αέρηδων και μαθαίνουμε για το Ωρολόγιο του Κυρρήστου που θεωρείται ο αρχαιότερος μετεωρολογικός – ωρομετρικός σταθμός του κόσμου. Μιλάμε ακόμη για τη σχέση που είχε ο χώρος αυτός στην πιο πρόσφατη ιστορία με τους περίφημους Δερβίσηδες. Δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά μια ιστορία- παραμύθι στον χώρο μπροστά στους «Αέρηδες».

Η Πλάκα των Ποιητών

Ο περίπατος περιλαμβάνει βόλτα στην  οδό Κυδαθηναίων και το σπίτι του Γιώργου Σεφέρη στην Πλάκα. Θα μάθουμε την ιστορία της οικογένειας Σεφεριάδη και με οδηγό την ποίησή του θα περιπλανηθούμε στους δρόμους της Πλάκας και θα φτιάξουμε τη δική μας ιστορία- παραμύθι, αφού ακούσουμε τη φωνή του ίδιου του ποιητή να απαγγέλει ποιήματά του…
Ένας άλλος τρόπος για να γνωρίσουν μικροί και μεγάλοι την ποίηση.
Όποιος θέλει μπορεί να φέρει μαζί του το αγαπημένο του ποίημα και να το διαβάσουμε μαζί.

Προτείνουμε για ανάγνωση
Τα Ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη, που κυκλοφόρησαν πρόσφατα σε νέα έκδοση από τον Ίκαρο
Τις “Έξι νύχτες στην Ακρόπολη”, το μοναδικό μυθιστόρημα του Γιώργου Σεφάρη

και για τα παιδιά και εκπαιδευτικούς τις “Μαγικές Διαδρομές στην Τέχνη -Γιώργος Σεφέρης” της Κατερίνας Τζαβάρα (Διάπλους).

Διατροφή

Το πρόγραμμα υλοποιείται από τον Κώστα Στοφόρο, δημοσιογράφο και συγγραφέα, που έχει ασχοληθεί ιδιαιτέρως με θέματα διατροφής των παιδιών, τόσο μέσα από τα βιβλία του «20 σεφ, 11 μαμάδες κι εγώ- 111 συνταγές και ιδέες διατροφής για παιδιά» (εκδόσεις Κριτική), «Το Πράσινο Παραμύθι –τρώω σωστά και γελάω» -σε συνεργασία με τις διατροφολόγους -διαιτολόγους Μαριέττα Μιχαήλ και Γιώτα Μίαρη (Andy’s Publishers), όσο και μέσα από εισηγήσεις σε εκδηλώσεις και σεμινάρια διατροφής.

Παράλληλα έχει πραγματοποιηθεί σειρά εκδηλώσεων σε σχολεία, βιβλιοθήκες, πολιτιστικά κέντρα όπου μαζί με τα παιδιά δημιουργούν παραμύθια με στόχο την εξοικείωση τους με τους κανόνες της σωστής διατροφής.

Μοναστηράκι

Η βόλτα μας οδηγεί στην Πλατεία Μοναστηρακίου όπου γνωρίζουμε την ιστορία της περιοχής και τα μνημεία της, ξεκινώντας από την επιβλητική Βιβλιοθήκη του Αδριανού. Ποιος ήταν ο Γιουσουρούμ;  Πώς πήρε το όνομά της η Πλατεία Αβησσυνίας; Ποιο ήταν το Μοναστήρι που τελικά έδωσε το όνομά του στην περιοχή; Που βρισκόταν και πώς λειτουργούσε το Παζάρι;

Μαθαίνουμε ακόμη για το εκκλησάκι που συνδέεται με τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, αλλά και για το Τζαμί Τζισταράκη που συνδέεται με μια σκοτεινή ιστορία.

Μαγ(ειρ)ικές Ιστορίες: Η διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων

Με την αρχή της χρονιάς υλοποιείται ένα νέο πρόγραμμα που αφορά στη Διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων.

Μετά από μια μικρή εισαγωγή, που αξιοποιεί στοιχεία από το αρχαίο θέατρο που αφορούν στη διατροφή, περπατάμε στην Πλάκα καταλήγοντας στη Στοά του Αττάλου και στην Αρχαία Αγορά, όπου παρουσιάζοντας αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι Αρχαίοι Αθηναίοι, ανακαλύπτουμε τις καθημερινές συνήθειες που αφορούσαν στη διατροφή.

Ποια γεύματα περιελάμβανε μια μέρα ενός Αθηναίου; Ποιες ήταν οι δημοφιλέστερες τροφές; Ποιο ρόλο έπαιζε το κρασί; Πότε γράφτηκαν τα πρώτα βιβλία μαγειρικής; Ποιες είναι οι βασικές πηγές απ’ όπου αντλούμαι τις πληροφορίες μας;

Μέσα από διάφορες ιστορίες που έχουν σωθεί μαθαίνουμε με βιωματικό τρόπο για τη διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων και τη συνδέουμε με «καλές καθημερινές συνήθειες» στη διατροφή μας.

Στο τέλος μοιράζονται στα παιδιά συνταγές βασισμένες στην Αρχαία Ελληνική κουζίνα.

Τα προγράμματα προσαρμόζονται ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα:

-Σε παιδιά ηλικίας 6-8 ετών  (χρησιμοποιούνται παραμύθια)

-Σε παιδιά  ηλικίας 9-12 ετών

-Σε παιδιά 12- 18 ετών

-Σε ενηλίκους

Από την Ειλειθυία στον Άγιο Ελευθέριο

Στον Κυριακάτικο περίπατο μας φθάνουμε στην Πλατεία της Μητρόπολης κι εκεί σε ένα μικρό εκκλησάκι που βρίσκεται δίπλα της τον Άγιο Ελευθέριο ή Παναγία Γοργοεπήκοο, κάνουμε τις πιο ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις.  Ποια είναι η σχέση αυτού του Χριστιανικού ναού με την Ειλείθυια, την κόρη της Ήρας και προστάτιδα του τοκετού που βοήθησε τη Λητώ να γεννήσει τον Απόλλωνα και την Άρτεμη; Ποιες παράξενες ιστορίες κρύβονται στους τοίχους της εκκλησίας;

Όλοι οι τοίχοι του ναού προέρχονται από κομμάτια ελληνικών μνημείων και ιερών (στην πλειονότητά τους) αλλά και από αντίστοιχα Ρωμαϊκών και πρώιμων βυζαντινών.

Πάνω από 90 κομμάτια ελληνικής ιστορίας βρίσκονται τοποθετημένα στους εξωτερικούς τοίχους της εκκλησίας αυτής.

Ένα διαφορετικό ταξίδι στην ιστορία και στα μνημεία της πόλης.

Τα προγράμματα προσφέρονται και σε πολιτιστικούς συλλόγους, σε φροντιστήρια ξένων γλωσσών και σε ομάδες άνω των 10 ατόμων

DSC04670 DSC04690

Share Button